Helmsmanbåtar

Läs mer > www.sodergrengroup.se

Helmsman = the person at the helm who steers the ship (helm = båtens styranordning).

Håkan Södergren är kanske Sveriges främsta båtkonstruktör. Under de gångna 40 åren har han konstruerat 100-tals båtar, bland annat Helmsmanbåtarna.

• Carrera Helmsman (38 fot) är Ladyns sportiga syrra. Klassisk, flushdäckad enskrovs racingbåt med SRS-tal 1.003. Vackrare båt är svårt att hitta. År 1984 antogs båten av Svenska Seglarförbundet som nationell klass. Det blev en av 1980-talets kappseglingsmaskiner som bl.a. användes för att beskriva hur matchracing gick till (se > Att segla Carrera > Matchracing). Numera mer en entusiastbåt än en tävlingsbåt. Ägare av Carreror behåller båten i allmänhet länge vilket med åren har inneburit att ägarnas medelålder ökat. En uppskattning visar att ägarnas ålder till cirka 30% vardera utgörs av 40-åringar, 50-åringar och 60-åringar. Båten är perfekt för entusiastiska skärgårdsnjutare, däremot mindre lämplig för barnfamiljer och havssegling. Läs mer > Data Carrera Helmsman.
  • Lord Helmsman (31 fot) är familjens arbetshäst som tål tuffa tag på havet. Läs mer > Data Lord Helmsman.
  • Senorita Helmsman (31 fot) är familjens lillasyster.  Läs mer > Data Senorita Helmsman.
  • Lady Helmsman (40 fot) är familjens eleganta dam och den mest sålda av Helmsmanbåtarna. En utmärkt familjebåt, som förenar goda seglingsegenskaper med bekvämlighet och säkerhet. Lättseglad och rolig. Läs mer > Data Lady Helmsman.
  • Cayenne (41 fot) är den större kusinen i släkten med många gemensamma likheter med Helmsmanbåtarna. Egentligen en förstorad Carrera med all tänkbar komfort dessutom. Läs mer > Data Cayenne.