Data Senorita Helmsman

Se bilder > Ritningar Lady Helmsman

Senorita Helmsman (31 fot) är Helmsmanfamiljens lillasyster. Senoritan har ett högt effektivt segelplan med ett storsegel som gör skäl för namnet – hon seglar utmärkt för bara storen. Förtriangeln är bekväm och lättskött även när du inte seglar med den självslående focken som gör kryss i trånga farleder lekande lätt. Det harmoniskt dimensionerade skrovet med lång vattenlinje och låg överbyggnad ger god semesterkomfort åt en familj på fem personer.

Under däck: Förpiken har en rejäl dubbelkoj med hyllor på var sida och föröver ett stuvfack för sängkläder. Sitthöjden är 90 cm. Under kojen ligger vattentanken på 65 liter. En kemtoa är placerad midskepps under kojen. Ljus får man in genom däcksluckan med rökfärgat plexiglas. Mellan förpiken och huvudskottet finns om babord en garderob för laandgångskläder ovh på styrbordssidan hyllfaaack för andra kläder. Salongen har två 2-meterskojer med ryggstöd som följer bordläggningen. Det ger utmärkt sittkomfort med fullsitthöjd. Stuvningsutrymmen finns under kojerna och ovanför ryggstöden rymliga förvaringsfack. Mellan kojerna är ett fast monterat bord med fällbara skivor. Pentryt är utrustat med en tvålågig fotogenspis på babordssidaaaan. Där finns också rejäla förvaringsfack både bakom, under och vid sidan om spisen. Dessutom utgör det ovanligt rymliga kölsvinet ett utmärkt ”skafferi”. Bordvarts under däck finns ett skåp för glas och porslin. Och det finns t.o.m. ett ”sopnedkast”. Diskhon med söt- och saltvattenpumpar ligger under bridgedäck, nedsänkt i motorhuven. Mitt emot spisen finns ett utdragbart säte för kocken. Ståhöjden under luckan är 1,65 m. Stickkojen på styrbordssidan är över 2 meter lång och har en hylla efter hela sin längd.

Över däck: Sittbrunnen rymmer utan vidare hela besättningen. Den är givetvis självlänsande och har bekvämt lutade sidor med inbyggda förvaringsfack. Sikten föröver är utmärkt tack vare den låga överbyggnaden. I sittbrunnsbänkarna finns två stora förvaringsfack som tillsammans med de stora luckorna på akterdäck ger gott utrymme för segel, tågvirke och fendrar mm. Samtliga försegelfall liksom lift och nedhalare för spinnakern är dragna till sittbrunnen. Storskotskenan ligger på bridgedäcket och skenan för den självslående focken strax framför masten. Genuavincharna är tvåväxlade. Längst fram på fördäck finns en segelbox där focken kan sitta kvar på förstaget.

Källa och medlemsförening > www.lady-helmsman.org